Lapsilähtöinen varhaiskasvatus

Osa 1.

Oppimisen puutarha

Tukena suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä

  1. Pedagoginen dokumentointi
  2. lasten ja huoltajien osallisuus
  3. yhteisöllinen oppiminen
  4. lapsilähtöisen toiminnan toteuttaminen

Vastaava kouluttaja Taina Mikkola

Innostu vahvistamaan lapsilähtöistä varhaiskasvatusta ja lähde mukaan “Oppimisen puutarhaan”.

Kuinka tuoda lasten mielenkiinnon kohteet ja osaaminen toiminnan suunnittelun pohjaksi  keskellä arjen kiirettä?

Tule mukaan “Oppimisen puutarha” -kurssille. Seuraa ohjelmaa, ja jo muutamassa viikossa huomaat kuinka puutarhan kukat ovat täynnä tietoa lasten toiveista, tarpeista, harjoittelun kohteista ja taidoista. 

“Oppimisen puutarhan” avulla näet konkreettisesti:

  1. minkälaisia vahvuuksia ryhmäsi lapsilla on,
  2. mikä on heille tärkeää, ja mitä he tarvitsevat sekä
  3. mitä kaikkea he jo osaavatkaan.

Saat koottua itsellesi laajan tietopaketin toiminnan suunnitteluun ja lapsilähtöisen pedagogiikan toteuttamiseen.

Keskustelu lasten kanssa, pysähtyminen heidän ja perheiden kuulumisten äärelle ja heiltä saadun tiedon hyödyntäminen auttavat sinua luomaan pitkäjänteistä, pedagogisesti järkevää ja lapsille sopivaa toimintaa riippumatta muutoksista ja kiireestä. Huomaat, että kun järjestelmällisesti keräät tietoa lasten vahvuuksista ja mielenkiinnon kohteista, saat apua myös koko lukukauden toiminnan suunnitteluun ja arviointiin.

“Oppimisen puutarhan” pariin voit lähteä yksin tai tiimisi kanssa. Voit edetä oman aikataulusi mukaan. Varaa joka osassa aikaa lapsi- ja ryhmäkohtaiseen keskusteluun. Kuuntelemalla ja haastattelemalla lasta vahvistat hänen osallisuuttaan ja toimijuuttaan.

Tervetuloa mukaan!